fredag 2 oktober 2009

Gravidcravings

I alla gravidböcker står det om vad olika cravings kan innebära. Det är allt ifrån järnbrist till överdosering av socker som ger sig uttryck i önskan att äta betong, russin eller varför inte asfalt. Precis som drömmar finns det alltså någon slags koppling mellan det undermedvetna och den medvetna manifestationen.

Med detta i åtanke har jag stundtalts undrat hur sjutton jag ska tolka mina cravings. De har inte varit många, men i morse kom Dado på att det finns ett samband. Först var det lussebullar, idag var det knäck. Och i veckan var jag, trots att jag numera nästan är tillbaka på att vara vegetarian, väldigt sugen på hemlagade köttbullar.

Och med Dados ord i minnet står temat klart: JUL!

Helt plötsligt inser jag att det inte handlar om vitaminer, proteiner eller mineraler. Det handlar helt enkelt om en känsla. Känslan av att släcka lampan och se hur julgransljusen glimmar, pynta och fixa för att bjuda vänner på väldoftande glögg och framförallt lugn och ro med familjen i ett par dagar. Finns det någon bättre tid på året än julen?

Bara 83 dagar kvar till julafton...

1 kommentar: