söndag 12 april 2009

Katolsk påskmässa

Den katolska mässan i Koblenz var mycket spännande. För mig som aldrig varit i en katolsk kyrka under gudstjänst var det särskilt intressant. Mycket symbolik jag som protestant inte kände igen, trots att jag under många år var en ganska flitig kyrkobesökare.

Att jag överhuvudtaget hamnade där är helt Bruno och Zdenkos förtjänst. Det var bara de som trotsade vårmörkret och åkte till kyrkan på påskftonens kväll. Med oss hade vi också en korg med påskmat, som prästen välsignade och som vi sen åt till frukost på påskdagen.

Förutom den vackra gudstjänsten blev jag mycket positivt överraskad av hur mycket av liturgin jag förstod trots att den var på serbokroatiska. Prästen predikan om att döden inte är slutet och att vi måste öppna våra hjärtan förstod jag till och med så bra att den var engagerande.

Men jag måste också säga att jag nog aldirg varit så kocentrerad som under just denna gudstjänst. ville inte missa ett ord eftersom risken att tappa bort den röda tråden då var för överhängande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar