tisdag 15 juni 2010

3 x kultur för mig och Issie

Årets mästarkurs började förra veckan i Mariefred. I år är det Olle Persson som är lärare, och ämnet är alltså "sång". Hälsade på i torsdags och passade på att lyssna en liten stund. Sen bar det ut på stan med pappa, glass tillsammans med turistbyrån och ett mycket lönande besök på biblioteket. Fick veta att min lön stigit med 2%. Inte direkt sensationellt, men mycket glädjande med tanke på att jag inte ens hann jobba ett år innan föräldraledigheten.

Även lördagen bjöd på besök i Mariefred, men denna gång var det Picasso utställningen på Grafikens hus som hägrade. Utställningen var absolut sevärd, men nu är jag snarast stärkt i min åsikt att hans konst inte är i min smak. Visst fanns det några fina tavlor, men hade jag så mycket pengar att jag hade råd skulle jag istället köpa nåt annat!

Och i dag blev det en tredje dos kultur. Mamma och jag var i Uppsala och besökte domkyrkan och dess museum. Vet inte hur många gånger jag varit i Uppsala förut, pluggade ju till och med där, men ändå har jag inte varit inne i domkyrkan! Idag var det främst museet som lockade med sin utställning "Prinsessa för en dag" - en utställning med kyrkliga brudkronor. Tillsammans med en utställning av textiler, så gamla som från 1200-talet, utgjorde kronorna en mycket spännande utställning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar