måndag 11 januari 2010

Ensamma hemma

Idag var första dagen jag var ensam hemma med lilla Isabella. Eller lilla och lilla... Hon växer så det knakar. I torsdags blev vi utskrivna från sjukhuset och då hade hon på 4 veckor gått upp ett drygt kilo och växt sex centimeter. Prematurkläderna är redan urvuxna och nu kan hon utan problem sitta i badbaljans ligginsats.

Under graviditeten funderade jag av naturliga skäl ganska mycket på hur det skulle bli att vara mamma. Undrade om jag skulle bli en orolig mamma som vakar hela natten för att se att bebisen verkligen andas, eller om jag helt enkelt inte skulle vakna ens om hon gallskrek.

Men jag måste säga att jag till min egen glädje inte blivit något av de ovanstående. Sover gott när lilla sötnosen sover, och kan slappna av eftersom jag vet att jag vaknar när hon behöver mig. Och den första dagen själva har faktiskt gått alldeles utmärkt. Visst krävs det lite pusslande för att hinna med sig själv när man ska fixa blöbyten, ammning och rapning utan hjälp, men frukost är ändå ganska överskattat!

Isabella och jag ska ha underbara 10 månader. Längtar till lata sommardagar i Månssons trädgård och härliga vårpromenader längs vattnet...

5 kommentarer:

  1. Rörande skrivet. Du är en underbar mamma, det är jag övertygad om. Och Du har en underbar dotter, det vet jag också.

    Jag är stolt över Dig och längtar att få ligga bredvid Er i Månssons trädgård!

    MP

    SvaraRadera
  2. Du är världens bästa mamma!
    Och jag finns här för fika i solen i vår! PÖSS

    SvaraRadera
  3. Dieter Uhlmanjanuari 12, 2010

    Hej Alexandra,

    Grattis igen till ett välskapt litet flickebarn. Det var idag (12 jan.) hon egentligen skull ha fötts och hon tycks ju ha till "acceptabelse" både vuxit i längd och vikt till normala värden den dag som födseln egentligen skulle ha varit och då har hon ju redan genomgått den viktminskning som normalt inträder efter födseln. Det skall bli intressant att någon gång framöver träffa släktens senaste och yngsta tillskott hälsar farbror Dieter

    SvaraRadera
  4. Och jag älskar er massor. PUSSSSS

    SvaraRadera
  5. Hör av dig om ni vill ha sällskap någon dag! Massa kramar Catrin och Cornelia.

    SvaraRadera