måndag 14 april 2008

Drömmar

I ärlighetens namn är jag mentalt sönderstressad över min uppsats. Egentligen känner jag ingen tvekan att den kommer bli klar i tid, för så envis som jag är borde det inte vara nåt problem. Nej, jag är stressad över innehållet. Kommer det räcka? Vara vetenskaplig nog? Kommer jag få komma till ventileringen?

Varje gång jag öppnar dokumentet på datorn får jag fjärilar i magen och börjar tvivla. Men igår natt fick jag oväntad hjälp. Min älskade farfar, som dog när jag var väldigt liten, var och hälsade på mig i drömmen. Han var en inbiten akademiker med hedersdoktorat runt om i världen och en av de ledande ingenjörerna på ABB under sin tid.

Och igår tog han sig tid att hälsa på mig i sin välpressade, grå kostym. Hela natten satt han och pratade med mig om min uppsats, om stressen med att plugga och ångesten i att vara tvungen att prestera på en hög akademisk nivå. Vi satt tillsammans vid hans stora skrivbord och han läste min uppsats.

När jag var liten sa han att jag skulle växa upp och bli forskare. Och nu var han nöjd med mig. På morgonen när jag vaknade kände jag mig för första gången på väldigt länge entusiastisk till min uppsats. Om farfar är nöjd med mig så borde jag också vara det!

3 kommentarer:

  1. Din dröm är helt underbar! Puss & älskar massor! /Fia

    SvaraRadera
  2. Inte bara farfar är nöjd med Dig. Vi är väldigt många som tror på Dig och Din envishet och Din klokskap. Det här kommer att gå bra!
    Rörande att farfar Erich kom till Dig. Han är verkligen att lita på när det gäller. Självklart hade han sig välpressade kostym på sig med vit näsduk i bröstfickan och tjusig slips på skjotran, allt inhandlat av farmor Hildegard under hans protester. Det yttre var inte så viktigt för honom även om det alltid skulle vara tyskt korrekt på nåt gammelmansvis.
    Lycka till inte bara med Din avslutande uppsats, Alexandra, utan också med Ditt kommande yrke!

    Farfar Erich hälsar liksom farmor Hildegard genom den yngste av deras avkommor

    SvaraRadera
  3. Darling, börja planera sommaren bums!

    SvaraRadera