lördag 11 oktober 2008

Strängnäs marknad

Och så var det dags igen.

När jag var påväg till jobbet i Mariefred idag vid halv tio möttes jag av en kolonn av bilar påväg in mot Strängnäs. Ser inte fram emot att försöka hitta parkering när jag kommer hem. Staden är fullkomligt översvämmad av människor som reser hem för att fynda på Strängnäs marknad.

I mina ögon är det lite konstigt att folk väljer att åka in till marknaden när det är så kasst väder som idag. Mötte till och med folk som dragit på sig regnställ!

Här i Mariefred är tempot lungt och sansat. Mina låntagare skyndar in för att slippa undan regnet och sen sitter de och läser en god bok medan de torkar och väntar på ett litet uppehåll i regnet innan de promenerar hemåt igen. Det är en slags värdighet över dessa människor. Som valt att INTE följa massvandringen utan istället utnyttjar lördagen åt kulturell fortbildning...

Själv kommer jag väl göra samma mellanting som vanligt. Gå ett varv, handla billiga strumpor och sen muttrande över trängseln gå hem och mysa med en bok...

1 kommentar:

  1. Jag köpte tunnbröd :o)! Längtar redan till Nyköping...

    SvaraRadera