lördag 10 maj 2008

Monkeyworld och pastorala vyer

Vår övernattning i Wool var härlig. Jag och Dado fick ett rum som var dekorerat med ugglor, så jag kände mig mycket hemma. På kvällen hann jag med lite qigong och på morgonen vaknade jag av att näktergalen sjöng. Härlig känsla att vakna av fågelsång.

Mannen som serverade oss frukost var väldigt talför och hann skvallra om det mesta som hänt i byn under det senaste året. Efter en stund kändes det nästan som om vi verkligen kände invånarna.

Från Wool tog vi en sväng mot Lulworth för att kolla på slottet, som tyvärr visade sig vara stängt. Istället åkte vi vidare till Monkeyworld. Måste säga att jag var lite skeptisk först, men åh va roligt det var. I denna appark samlas apor som haft ett svårt liv och behöver vård och omtanke. De jobbar också med projekt för att hjälpa apor ute i naturen. Vi blev kompisar med en Gibbon apa och satt i säkert en kvart och lyssna på när den sjöng. En annan favorit var också orangutangen (observera ändringen Sofia) som likt en drottning gick runt med ett lakan som mantel.

Vår present till pappa var egentligen resan, men när vi såg att man kunde adoptera en apa för ett år kunde vi inte låta bli. Pappa är nu stolt fadder till schimpansen Patricia. Mamma passade också på att adoptera ungkarlsschimpansen Gypsy.

Från Monkeyworld fortsatte vi till den pastorala byn Abbotsbury ute vid kusten. Här gick vi i den subtropiska trädgården och åt en fantastisk lunch med färsk, handrensad krabba. Här lärde vi oss också att ordet pastoral beskriver en idyll. En idyll där får måste finnas representerade. Efter detta har ordet används nog gånger för en livstid. Men å andra sidan, det finns inget ord som bättre beskriver det vackra landskapet vi reste genom.


Eftersom vi hade en bra bit kvar att köra till kvällens middag, vilken serverades på det B&B vi bokat, satte vi sen fart. I Taunton kände vi att vi behövde stanna och köpa något att dricka. Och till vår glädje snubblade vi över en Asda! Denna enorma affär har allt från kläder till tårtor och är skrattretande rolig att springa runt på.

Därifrån åkte vi direkt till Nether Stowey och nattens boende. Då de hade lyckats dubbelboka fick Sofia, Linda, Dado och jag rum på den lilla lokala puben istället.

Till middag serverades en 7 rätters måltid som skulle vara en resa genom Somersets smaker. Och det var det säkert... Tyvärr måste jag säga att jag tyckte precis lika bra om engelska mat den här gången. Det är inget för mig. Tack och lov att födelsedagsbarnet uppskattade maten!

2 kommentarer:

  1. Hrm...tycker nog det ser ut som en orangutang med mantel...JA, jag är kinkig! /Fia

    SvaraRadera
  2. Den är observerad! *asg*

    SvaraRadera